Jakie są objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą? Podpowiadamy, jak je rozpoznać

Uszkodzenie uszczelki pod głowicą to dość często pojawiająca się usterka, która daje charakterystyczne objawy. Nie należy ich bagatelizować, gdyż zlekceważenie tego problemu może przyczynić się do innych, znacznie poważniejszych i kosztowniejszych awarii. Konieczna jest więc szybka diagnostyka i usunięcie nieprawidłowości. Nie jest ona jednak łatwa, dlatego warto wiedzieć, co może wskazywać na tego typu usterkę.

Do czego służy uszczelka pod głowicą?

Uszczelka pod głowicą to element znajdujący się pomiędzy głowicą a blokiem silnika. Pełni ona bardzo ważne funkcje. Do jej głównych zadań należy zapewnienie szczelności w układzie chłodzenia. Dzięki temu możliwy jest odpowiedni przepływ płynu chłodzącego i oleju. Izoluje również głowicę i blok silnika od nagrzewających się komór spalania i odprowadza przy tym ciepło. Nieustannie narażona jest więc na bardzo wysokie temperatury i wysokie ciśnienie.

Przyczyny uszkodzenia uszczelki pod głowicą

Uszczelka, która znajduje się pod głowicą, wykonana jest z kilku warstw wysokiej jakości materiału, dzięki czemu charakteryzuje się dużą żywotnością. Czasami jednak może dojść do jej uszkodzenia. Najczęściej związane jest to z nieprawidłową eksploatacją samochodu, powodującą wysokie ciśnienie i niekorzystną gospodarkę cieplną. Nie należy zatem doprowadzać do przegrzewania się silnika.

Uszkodzenie uszczelki może wynikać również z nieprawidłowego założenia instalacji LPG, źle wyregulowanych wtrysków paliwa czy też ze złego wykonania chip tuningu silnika. Czasami, chociaż rzadko, zdarzają się także wady fabryczne.

Objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą

Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą? Takie pytanie niestety pada dość często, lecz niestety w przypadku usterki tego typu konieczna jest szybka wymiana zużytego elementu. W przeciwnym razie może okazać się, że dojdzie do awarii silnika, w tym nawet do jego zużycia lub zatarcia. To niestety wymusza zakup nowego egzemplarza, a cena takiego przedsięwzięcia jest bardzo wysoka. Koszt wymiany uszczelki pod głowicą również nie należy do niskich. Zazwyczaj trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Mimo wszystko, jak już wspominaliśmy, nie należy tego bagatelizować, gdyż konsekwencje mogą zaboleć jeszcze bardziej.

Poniżej przedstawimy kilka typowych objawów uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Warto jednak zaznaczyć, że problem ten jest dość trudny do zdiagnozowania. To wszystko dlatego, że symptomy, które mu towarzyszą, są też charakterystyczne dla innych awarii.

Ślady mazi lub skroplonej wody pod korkiem wlewu oleju

Jeśli pod korkiem wlewu oleju zauważysz ślady mazi lub skroplonej wody, to być może oznacza to, że do środka dostaje się chłodziwo. Zmartwić powinieneś się zwłaszcza wtedy, kiedy maź przyjmuje kolor ciemnobrunatny. W takim przypadku jak najszybciej odstaw samochód do naprawy. Jak masz taką możliwość, to pomyśl też o tym, by go odholować lub zawieźć na lawecie.

Duża ilość dymu z rury wydechowej

O uszkodzeniu uszczelki pod głowicą świadczyć może również biały dym, któremu najczęściej towarzyszy zwiększone spalanie paliwa. Silnik może także tracić moc. Objawy te pojawiają się w szczególności wtedy, gdy jest zimny.

Nierówna praca silnika

To, co powinno Cię zaniepokoić, to także nierówna praca silnika. Zazwyczaj obserwuje się ją wtedy, kiedy jest zimny, gdyż po rozgrzaniu problem zwykle ustępuje. Taką przypadłość zauważyć można zwłaszcza na wolnych obrotach. Możliwy jest również problem z rozruchem silnika oraz przegrzewaniem się auta.

Olej na obudowie filtra

W wyniku pęknięcia uszczelki pod głowicą na obudowie filtra może pojawić się olej. Jego wypychanie spowodowane jest wzrostem ciśnienia w układzie smarowania. Oblepienie silnika olejem jest bardzo niebezpieczne i może wywołać dymienie pod maską.

Pęcherzyki powietrza w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego

Jeśli zauważysz bulgotanie płynu chłodzącego, to jest to znak, że w zbiorniku wyrównawczym pojawiły się pęcherzyki powietrza. Jednym z objawów towarzyszących jest często znaczące obniżenie się poziomu chłodziwa. To również może być spowodowane uszkodzeniem uszczelki. Co prawda objaw ten może wskazywać też na inne usterki, nie zmienia to jednak faktu, że nigdy nie należy go lekceważyć. Następstwem przedmuchu spalin do układu chłodzenia jest zazwyczaj przegrzanie silnika.

Podnoszący się poziom oleju

Nietypową oznaką awarii uszczelki pod głowicą jest podnoszący się poziom oleju. W pojeździe może pojawić się też zapach spalin i rozgrzanego oleju.

Jak zapobiegać uszkodzeniom uszczelki?

Ze względu na to, że wymiana uszczelki jest dość kosztowna, warto zapobiegać jej uszkodzeniom. Podstawą jest prawidłowa jazda. Unikaj przede wszystkim nadmiernej dynamiki, zwłaszcza przy zimnym silniku. Przy niedogrzaniu zarówno płyn chłodniczy, jak i olej silnikowy mają słabsze działanie. Wówczas szybko dochodzi do nadmiernego wzrostu temperatury i ciśnienia. To może skutkować przegrzaniem i niedostatecznym smarowaniem elementów. W rezultacie zbyt wysokie temperatury mogą sprawić, że uszczelka pęknie.

Nie zapominaj również o tym, aby należycie dbać o stan silnika. Używaj dobrego płynu chłodniczego i regularnie go dolewaj. Istotne jest także przeprowadzanie profilaktycznej diagnostyki i szybkie usuwanie pojawiających się usterek. Wówczas masz gwarancję, że temperatura pracy silnika jest poprawna.

Skoro wiesz już, jakie są objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą, to znacznie łatwiej będzie Ci zdiagnozować usterkę. Jeśli okaże się, że jednak musisz wymienić ten element, to zajrzyj do naszego sklepu. Znajdziesz w nim szeroki wybór różnego rodzaju uszczelek w naprawdę korzystnych cenach.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl