Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą? Poznaj skutki bagatelizowania tego problemu!

Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą? Co prawda w naszym poprzednim wpisie wstępnie odpowiedzieliśmy na to ważne pytanie – dzisiaj chcielibyśmy jednak rozwinąć tę kwestię. Tym sposobem powstał ten krótki poradnik. Dowiesz się z niego m.in., jakie są skutki jazdy z tego typu usterką, kiedy należy udać się do mechanika oraz jak sprawdzić, czy powodem awarii faktycznie jest uszczelka.

Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?

Zgodnie z założeniem uszczelka pod głowicą powinna wytrzymać tyle, ile cały silnik. W praktyce jednak działa na nią wysokie ciśnienie, temperatura, środki chemiczne oraz naprężenie elementów metalowych – kadłubów silników, głowic i stalowych śrub. Oczywiście jest możliwe, że w takich warunkach element ten wytrzyma przez całe życie auta. Po przekroczeniu 250 tys. km wzrasta jednak ryzyko jego uszkodzenia. Niekiedy też pojawiają się inne usterki, które przyczyniają się do tego stanu.

Kiedy dochodzi do awarii uszczelki pod głowicą, kierowcy często zadają sobie pytanie, czy można dalej jeździć. Ostatnio o tym wspominaliśmy, dzisiaj tylko to potwierdzimy. Otóż nie, nie można. W przypadku podejrzenia tego typu uszkodzenia należy niezwłocznie udać się do mechanika. Taka awaria musi być usunięta jak najszybciej. Sprawa jest na tyle poważna, że czasami nawet koniecznością jest odholowanie auta lub odwiezienie go do warsztatu na lawecie.

Jakie są skutki jazdy z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?

Skutki jazdy z uszkodzoną uszczelką pod głowicą są na tyle poważne, że z całą pewnością nie będziesz myślał o tego typu praktyce. Odbija się ona nie tylko na zawartości portfela, lecz również na stanie auta. Bagatelizowanie problemu spowodować może:

– spadek mocy silnika,

– zapieczenie się pierścieni tłokowych,

– skrzywienie się głowicy,

– zatarcie wału na panewkach,

– zużycie lub zatarcie jednostki napędowej,

– pęknięcie bloku silnika,

– zużycie lub zatarcie silnika.

Niestety w tym ostatnim przypadku naprawa nie będzie już możliwa. Konieczna będzie więc wymiana silnika na nowy. Wydatek ten jest naprawdę spory. Oczywiście jest też ryzyko, że uszczelka przepali się jeszcze bardziej i trzeba będzie stanąć. Pod uwagę weź to, że takie sytuacje zdarzają się zazwyczaj w najmniej oczekiwanym momencie.

Jak sprawdzić, czy to faktycznie uszczelka?

Chcesz sprawdzić, czy przyczyną awarii jest faktycznie uszczelka pod głowicą? Najczęściej uszkodzenie tego typu prowadzi do nieszczelności między cylindrem a kanałem wodnym. W rezultacie produkt uboczny spalania, którym jest dwutlenek węgla, zaczyna przedostawać się do układu chłodzenia. Można to łatwo sprawdzić. Wystarczy wykonać szybki test chemiczny. Jest on dość tani, a może naprawdę pomóc w diagnostyce. Wykrywa on spaliny w układzie chłodzenia. Należy tylko pamiętać, aby wykonać go na zimnym silniku.

Taki test składa się z zestawu, w skład którego wchodzi rurka i płyn. Należy wlać do rurki odrobinę płynu (około 3 ml) i umieścić ją w miejsce korka zbiornika wyrównawczego. Po wykonaniu tej prostej czynności wystarczy już tylko odpalić samochód i odczekać kilka minut. Postaraj się przy tym utrzymać obroty na poziomie około 2500. Jeśli ciecz pozostanie niebieska, to oznacza, że uszczelka należycie pełni swoją funkcję. W przypadku, gdy jednak dojdzie do kontaktu z dwutlenkiem węgla, zauważysz jej zabarwienie. W zależności od tego, czy jest to silnik benzynowy, czy silnik Diesla będzie to kolor zielony bądź żółty. W takiej sytuacji jak najszybciej udaj się do serwisu. Możesz też udać się do mechanika od razu, kiedy zauważysz jakąś nieprawidłowość. Wykona on profesjonalny test lub zmierzy ciśnienie w układzie chłodniczym na pracującym silniku.

Jak powinna wyglądać naprawa uszczelki pod głowicą?

Naprawa uszczelki pod głowicą to bardzo złożony proces. To wszystko dlatego, że trzeba rozebrać cały silnik. Co więcej, nie wystarczy jedynie wymiana tego elementu. Konieczne jest wykonanie szeregu innych czynności, do których należy:

– oczyszczenie górnej części bloku silnika z resztek zużytej uszczelki i dokładne odtłuszczenie powierzchni,

– sprawdzenie stanu głowicy pod kątem szczelności i jej ewentualna obróbka,

– sprawdzenie stanu uszczelniaczy zaworowych,

– wymiana śrub mocujących,

– wymiana napędu rozrządu wraz z pompą cieczy chłodzącej i elementami towarzyszącymi,

– wypłukanie układu chłodzenia z pozostałości oleju,

– wypłukanie układu smarowania silnika z pozostałości płynu chłodniczego,

– wlanie nowego płynu chłodniczego,

– wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem.

Warto również znaleźć powód awarii, tak aby nie dopuścić do jej ponownego wystąpienia. No i oczywiście pamiętaj o tym, aby zainwestować w dobre, nowe części. W tym celu zajrzyj do naszego sklepu. Oferujemy zarówno wysokiej jakości uszczelki do głowicy, jak i wiele innych produktów przydatnych podczas naprawy auta.

Ile trwa naprawa uszczelki pod głowicą?

Ze względu na złożoność procesu naprawy usunięcie tego typu usterki to bardzo pracochłonne zajęcie. Całość prac zająć może więc od kilku do nawet kilkunastu godzin. Wierzymy jednak, że znając odpowiedź na pytanie o to, czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą, nie będziesz odkładał naprawy na później.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl